dilluns, 7 de maig del 2007

Conceptes (I): Alfabetització digital

III Congrés online - Observatori per a la Cibersocietat. LÓPEZ VICENT (2006):

"La alfabetización digital supone adquirir competencias tecnológicas pero sobre todo otro tipo de competencias"

"La alfabetización digital no pretende formar exclusivamente hacia el correcto uso de las distintas tecnologías. Se trata de que proporcionemos competencias dirigidas hacia las habilidades comunicativas, sentido crítico, mayores cotas de participación, capacidad de análisis de la información a la que accede el individuo, etc. En definitiva, nos referimos a la posibilidad de interpretar la información, valorarla y ser capaz de crear sus propios mensajes"


En aquest sentit, segons a el tipus de població a la qual es dirigeixi tal alfabetització, farà èmfasi en un aspecte o en un altre. Per exemple, en el cas de la gent gran cal "aportar destrezas y conocimientos en informática y en el uso de los lenguajes y equipos multimedia", una formació tecnològica bàsica de la qual la gent jove ja disposen. Aquests, en canvi, requereixen la formació d'un sentit crític que els permeti "determinar qué información puede pasar a formar parte de los contenidos a través de los cuales llegar al aprendizaje y qué información no". Referint-se a això darrer, RODRÍGUEZ PALCHEVICH (2006) parla d'alfabetització informacional com "la adquisición de habilidades y destrezas para reconocer cuando la información es necesaria, como localizarla, evaluarla, usarla y comunicarla de forma efectiva en el momento que se requiere (IFLA. UNESCO, 2005)".



L'alfabetització digita es planteja com un pas indispensable per a la superació de l'anomenada "fractura (gap) digital". En aquest sentit, GÓMEZ ENCINAS (2002), GONZÁLEZ DE LA FE i RODRÍGUEZ GONZÁLEZ (2002) i RAYA DIEZ (2002) posen de manifest les desigualtats que es (re)produeixen en el marc del ciberespai, no només en una recreació de les desigualtats ja existents en els espais ordinaris/reals/offline, sinó també fruit de les condicions d'accés, ús i coneixement dels nous espais virtuals/online. Diversos Grups de Treball dels II i III Congrés online - Observatori de la Cibersocietat continuen insistint en aquesta fractura social referent a les TIC que, en determinats contextos, es veu agreujada de forma alarmant.
Tornant a LÓPEZ VICENT (2006), l'esmentada fractura ha de ser arranjada no només garantint l'accés a les TIC per part de tots els sectors socials sinó també promovent l'alfabetització digital com el procés d'adquisició de les habilitats i capacitats per usar i gestionar les TIC amb sentit crític i possibilitats de participació activa.

SZARAZGAT (2006) es pregunta si l'alfabetització dels obrers del segle XIX els suposà una emancipació o una major subjugació al capitalisme industrial, i trasllada aquesta qüestió al nou repte de l'alfabetització digital. A més a més planteja que actualment, en alguns països on l'alfabetització clàssica no està encara resolta del tot (alts índexs d'analfabetisme, oferta limitada de lectures, dificultats davant la lectura sense estímuls visuals...), aquest repte d'alfabetització esdevé doble en el nou context.